top of page

MUSIK THERAPIE UND AD(H)S


Inspiriert durch: my-autism-and-adhd-blog (tumblr.com) VIA: Chiltern Music Therapy

Quellen siehe unten: pubmed


Die Forschung hat gezeigt, dass Legasthenie und Aufmerksamkeitsdefizitstörung (Hyperaktivität) (AD(H)S) durch spezifische neuroanatomische und neurofunktionelle Unterschiede im auditorischen Kortex gekennzeichnet sind. Diese neurofunktionellen Merkmale bei Kindern mit ADHS, ADS und Legasthenie sind mit deutlichen Unterschieden in der Musikwahrnehmung verbunden.

Aktive Musiktherapie verbessert die hemisphärische Synchronität, die sozialen Fähigkeiten, die Aggressivität und die Impulsivität. Passive Musiktherapie verbessert akademische Fähigkeiten wie Rechnen, Zeichnen und Leseverständnis sowie Aufmerksamkeit und störende Verhaltensweisen. Die Effekte hängen vom Musikgenre, dem Tempo oder dem Schwierigkeitsgrad der Aufgabe ab.


ADHS und Musik


Die Kernsymptome von ADHS betreffen (überwiegend) eingeschränkte Regulationsfähigkeit in den Bereichen: Aktivität, Aufmerksamkeit und Verhalten.

Für einige von uns, ist es insbesondere die Hyperaktivität – allerdings nicht nach außen gerichtet als körperliche Unruhe – sondern nach innen gerichtet in ungelenkte, unfokussierte Gedanken. Das Problem der inneren und äußeren Wahrnehmungsregulation ist ein Bestandteil unserer „Zeitblindheit“. Für viele Menschen mit ADHS ist die Einschätzung von vergangener Zeit, aber auch verbleibender zeit eine kaum bewältigbare Herausforderung. In der ständigen Suche nach Stimulation, um das notwendige Niveau an Aufmerksamkeit zu erhalten, kann Musik ein nützliches Medium sein.




Diese Playlist ist z.B. ein persönlicher Timer. Für mich sind 45 Minuten eine gute "Fokuszeit" nach der ich eine kurze pause machen kann und diese Fokuszeit sehr oft gut wiederholen kann. Mit den "üblichen" 20 Minuten z.B. erziele ich kein so gutes Ergebnis. Damit ich trotz Wecker u.ä. die Zeit einhalte, ist am Ende der Playlist ein "Aufwach-Song" der in einem anderen Stil ist und für mich auffällig genug ist.







Musik kann ein Medium sein, um uns zu helfen Aufgaben zu beginnen und fokussiert zu bleiben. Es gibt uns eine Möglichkeit zeitliche Abläufe besser einzuschätzen und im Blick zu behalten. Eine spezifische Playlist, um zeitlich limitierte Aufgaben umzusetzen kann dabei helfen. Eine solche Playlist kann auch zur zeitlichen Limitierung von Ruhephasen und dem Beginn der nächsten Aufgabe genutzt werden. Dies hilft auch Aufgabenparalyse und exekutive Dysfunktion konstruktiv zu begegnen. Das Ende einer festen Abfolge hilft eine Art natürlichen Übergang zwischen verschiedenen Bereichen zu ermöglichen. Der Wechsel zwischen verschiedenen Aktivitäten ist für viele von uns schwierig.


Mein Ziel in der Arbeit mit ADHSlern ist nicht das ADHS loszuwerden, sondern Strategien zu finden, zu vermitteln und zu üben die meinen Klienten mehr Selbstbewusstsein und Kontrolle in ihrem täglichen Leben zu erleben.



Nutzt Ihr Playlists im Alltag als "Timer"

  • Ja, ich nutze Playlists oder bestimmte Musik gezielt

  • Nein, Ich nutze Musik nicht gezielt, höre aber gern Musik

  • Poll_Editor_Answer_Placeholder



MEFT und MACT


Musical Executive Function Training


Musikalisches exekutives Funktionstraining

In diesem Training werden verschiedene musikalische Aufgaben wie das Schreiben vons Songs und Musikproduktion genutzt und an verschiedenen exekutiven Fähigkeiten zu arbeiten. Diese beinhalten: Planung, Entscheidungsfindung und -fähigkeit, Abschluss kreativer und lohnender Projekte.


Musical Attention Control Training


Musikalisches Aufmerksamkeitskontroll-Training

In diesem Training sollen Klienten für musikalische Reize aufmerksam bleiben und ihre eigene Reaktion (Instrument o.ä.) anpassen. Beispielsweise ein hoher Ton des Therapeuten, soll immer mit einem Schlag auf die Trommel beantwortet werden, ein niedriger Ton jedoch mit Händeklatschen. Diese Aufgabenstellungen können graduell angepasst und komplexer gestaltet werden.

Das Ziel des Trainings ist es folgende Funktionen zu trainieren: Daueraufmerksamkeit, selektive und „geteilte“ Aufmerksamkeit, Reaktionskontrolle und Impulskontrolle.

Eine Erklärung und ein Beispiel (auf englisch) finden Sie z.B. auch in diesem Video der





Ich freue mich wenn euch der Beitrag gefallen hat!


Bis zum nächsten Mal



Mara





Quellen:

Effects of Music on Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) and Potential Application in Serious Video Games: Systematic Review

PMID: 37171837 PMCID: PMC10221503 DOI: 10.2196/37742

Background: Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) has a considerable impact on an individual's daily life. Some difficulties with timing deficits may be associated with deficiencies in attention, reading, language skills, or executive function. Music therapy, either active (playing an instrument) or passive (listening to music) has demonstrated its efficacy in reducing symptomatology in many disorders. Video games may prove to be a useful assessment and treatment tool in compensating for the difficulties with multimodal treatment in ADHD.

Results: Of the 70 records identified, 17 provided findings that music can be beneficial in various domains of ADHD. Active music therapy improves hemispheric synchrony, social skills, aggressivity, and impulsivity. Passive music therapy improves academic skills like arithmetic, drawing, and reading comprehension, as well as attention and disruptive behaviors. The effects depend on the music genre, tempo, or task difficulty. Music in video games was generally found to be beneficial for people with ADHD. Music improves immersion and flow while playing video games. Using rhythm may also improve timing skills and immersion in patients with ADHD. Regarding the proposed application of aspects of music to therapeutic video games for ADHD, some paradigms in timing and music therapy were considered in the proposed design of video games.


A survey of music therapy methods and their role in the treatment of early elementary school children with ADHD

PMID: 15015907 DOI: 10.1093/jmt/40.4.302

Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) has recently been receiving more frequent attention in professional circles and in the press, and some sources would assert that its occurrence in the general population is consistently growing. Because music therapists often work with preschool and school-age children, it is likely that they will increasingly be treating children with a diagnosis of ADHD. However, there is little in the music therapy literature about music therapy treatment for ADHD. The purpose of this survey was to ascertain what music therapy methods are being used for children with an ADHD diagnosis, how effective this treatment is perceived to be, and the role that music therapy treatment plays in relation to other forms of treatment. Results of the survey indicated that music therapists often utilize a number of music therapy methods in the treatment of children with ADHD. They often address multiple types of goals, and treatment outcome is generally perceived to be favorable. Referrals for music therapy services are received from a number of different sources, although parents and teachers were indicated to be the most frequent referral sources. Most children with ADHD receiving music therapy services also receive other forms of treatment, with an overwhelming majority receiving medication. The implications of these results are discussed, and areas for continuing research into the use of music therapy with ADHD are identified.


Musical Performance in Adolescents with ADHD, ADD and Dyslexia-Behavioral and Neurophysiological Aspects

PMID: 35203891 PMCID: PMC8870592 DOI: 10.3390/brainsci12020127

Research has shown that dyslexia and attention deficit (hyperactivity) disorder (AD(H)D) are characterized by specific neuroanatomical and neurofunctional differences in the auditory cortex. These neurofunctional characteristics in children with ADHD, ADD and dyslexia are linked to distinct differences in music perception. Group-specific differences in the musical performance of patients with ADHD, ADD and dyslexia have not been investigated in detail so far. We investigated the musical performance and neurophysiological correlates of 21 adolescents with dyslexia, 19 with ADHD, 28 with ADD and 28 age-matched, unaffected controls using a music performance assessment scale and magnetoencephalography (MEG). Musical experts independently assessed pitch and rhythmic accuracy, intonation, improvisation skills and musical expression. Compared to dyslexic adolescents, controls as well as adolescents with ADHD and ADD performed better in rhythmic reproduction, rhythmic improvisation and musical expression. Controls were significantly better in rhythmic reproduction than adolescents with ADD and scored higher in rhythmic and pitch improvisation than adolescents with ADHD. Adolescents with ADD and controls scored better in pitch reproduction than dyslexic adolescents. In pitch improvisation, the ADD group performed better than the ADHD group, and controls scored better than dyslexic adolescents. Discriminant analysis revealed that rhythmic improvisation and musical expression discriminate the dyslexic group from controls and adolescents with ADHD and ADD. A second discriminant analysis based on MEG variables showed that absolute P1 latency asynchrony |R-L| distinguishes the control group from the disorder groups best, while P1 and N1 latencies averaged across hemispheres separate the control, ADD and ADHD groups from the dyslexic group. Furthermore, rhythmic improvisation was negatively correlated with auditory-evoked P1 and N1 latencies, pointing in the following direction: the earlier the P1 and N1 latencies (mean), the better the rhythmic improvisation. These findings provide novel insight into the differences between music processing and performance in adolescents with and without neurodevelopmental disorders. A better understanding of these differences may help to develop tailored preventions or therapeutic interventions.

 
 
 

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page